Ace Perencat dan Kesan Sampingan

Ace Perencat dan Kesan Sampingan

Inhibitor Ace, yang bertujuan untuk pengecutan otot di sekeliling saluran darah, mempunyai kesan sampingan seperti semua ubat-ubatan lain. Fungsi sebenar adalah untuk menyekat enzim dan dengan itu mengurangkan pengeluaran angiotensin II. Enzim ini pada jalan darah penyempitan dalam saluran darah sekali gus membawa kepada tekanan darah tinggi.

Inhibitor Ace memainkan peranan yang penting dalam membesarkan saluran darah dan dengan itu menurunkan tekanan darah tinggi. Dengan tekanan darah di bawah kawalan risiko strok, kencing manis dan penyakit buah pinggang yang lain juga berkurangan. Orang yang mengalami penyakit arteri periferal juga mendapat manfaat dengan bantuan inhibitor ini.

Ubat ini datang dalam bentuk tablet atau kapsul. Ubat ini boleh digunakan sama ada sebagai suntikan intravena atau cecair. Dalam bentuk sama ada, ubat mula menunjukkan hasil dalam tempoh satu atau dua jam. Terdapat beberapa kesan sampingan ubat-ubatan dan salah satunya adalah batuk kering berterusan. Adalah diperhatikan bahawa wanita mengalami kesan yang lebih sampingan daripada kaum lelaki dan kebanyakan kesan-kesan sampingan yang ditemui pada peringkat awal ubat.

Selain itu, lain-lain kesan sampingan yang dilaporkan ubat bengkak mulut atau tangan dan kaki atau muka, pengsan, sakit kepala, sakit dada, muntah-muntah, perut cirit-birit kecewa atau, kejang perut, dan tindak balas alergi seperti bersin, gatal-gatal dan kulit ruam.

Perkara yang paling penting tentang ubat adalah orang yang menggunakannya mengalami penurunan jumlah sel darah putih. Ini menjadikan mereka kurang tahan terhadap jangkitan. Ini adalah sebab mengapa kanak-kanak di bawah 6 tahun dan wanita hamil dinasihatkan untuk tidak menggunakan perencat ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar