Menggunakan Herba

Menggunakan Herba

Herba A merujuk kepada tumbuhan herba - Sebuah kilang yang tidak mempunyai batang berkayu dibezakan di atas tanah tetapi daun dan batang di peringkat bawah, dan yang mati selepas musim yang semakin meningkat berakhir. Herba mungkin saka, dua tahun sekali, atau tahunan.

Herba saka dan dua tahun sekali adalah mereka tumbuh-tumbuhan herba yang mempunyai beberapa bahagian yang terus hidup walaupun selepas sisa kilang itu telah meninggal dunia pada akhir musim yang semakin meningkat, dan tumbuhan baru tumbuh dari bahagian-bahagian yang hidup. Tumbuhan herba tahunan mati sepenuhnya pada akhir musim yang semakin meningkat, atau selepas mereka telah menghasilkan bunga dan buah-buahan, dan kilang baru bercambah dari benih baru.

Herba A adalah terutamanya digunakan untuk masakan, rohani atau untuk tujuan perubatan. Ia biasanya bernilai bagi mana-mana yang akar bahagian-, batang, daun, bunga, biji, buah-buahan atau mana-mana bahagian lain.

Herba yang digunakan untuk tujuan masakan biasanya bernilai untuk bau atau rasa mereka dan digunakan dalam penyediaan hidangan. Herba adalah berbeza daripada herba spice- umumnya merujuk kepada bahagian-bahagian yang berdaun hijau tumbuhan yang digunakan dalam masakan, manakala rempah biasanya berasal dari bahagian-bahagian lain tumbuhan. Herba juga berbeza daripada sayur-sayuran dalam erti kata bahawa mereka tidak membentuk bahagian utama makanan, tetapi ditambah terutamanya untuk warna atau bau atau rasa.

Herba yang digunakan dalam perubatan tradisional untuk fitokimia mereka, yang kononnya mempunyai kesan yang baik pada badan. Walau bagaimanapun, dos besar ekstrak herba boleh menjadi toksik kepada tubuh manusia. Sesetengah herba seperti ganja, digunakan untuk tujuan rekreasi.

Herba lain seperti kemenyan dan mur (penting di dalam agama Kristian) dan selasih (dipanggil Tulsi, penting dalam agama Hindu) digunakan untuk tujuan rohani.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar