Kelebihan Madu

Kelebihan Madu

Adakah anda tahu bahawa madu mempunyai manfaat kesihatan yang utama? Memang benar !! Ia bukan sahaja baik untuk sakit tekak, manfaat kesihatan yang luar biasa dan saya akan berkongsi dengan anda hari ini.

Madu boleh membantu dengan luka: mentah, madu yang belum diproses mengandungi antibiotik semulajadi yang telah terbukti berkesan terhadap organisma berjangkit. Langkah pertama adalah untuk membersihkan luka, kemudian memohon lapisan nipis licin madu, diikuti dengan pembalut yang. Permohonan semula madu dan menukar balutan dua kali sehari.

Sensitiviti dan intolerans: untuk mengendalikan sensitiviti seperti alahan ia adalah yang terbaik untuk memastikan untuk mencari madu tempatan. Mencari madu yang dibuat oleh lebah di kawasan anda. Makan dengan kerap akan membantu menurunkan rasa mudah terpengaruh anda untuk debunga dalam persekitaran anda.

Batuk: selesema, selesema, alahan atau kerengsaan pada tiub bronkial adalah punca utama batuk. Jika batuk anda membawa sehingga lendir, ia tidak boleh ditindas kerana ini adalah cara badan memecat lendir dan bakteria daripada paru-paru. Batuk kering, umumnya tidak produktif dan hanya mengganggu bronkus selanjutnya. Gunakan madu mentah untuk membuat ubat batuk herba. Madu menipis rembesan mukus, dan melegakan tekak mentah. cuba membuat sirap batuk ini untuk melegakan:

Batuk Sirap

2 cawan air

1 sudu besar jintan manis

1 sudu besar likuoris kering akar

1 sudu besar thyme kering

1 cawan madu

Reneh yang jintan manis dan akar likuoris di dalam air di dalam periuk yang dilindungi selama 15 min. Buang dari haba, tambah thyme, tutup dan curam sehingga suhu bilik. Ketegangan dan menambah madu, pemanasan teh perlahan-lahan, jika perlu, untuk membubarkan madu. Teh ini boleh disimpan di dalam balang kaca yang dilindungi di dalam peti sejuk, di mana ia akan menyimpan selama 3 bulan. Untuk melegakan batuk, ambil 1 sudu teh sekerap yang diperlukan.

Penjagaan Kulit: madu boleh digunakan sebagai scrub muka atau topeng untuk semua jenis kulit. Apabila dicampur dengan yogurt ia membuat scrub indah. Yogurt mengandungi kulit melicinkan asid laktik, madu adalah pelembab dan penyembuhan, badam halus tanah dan oat menambah tindakan pengelupasan yang lembut dan lavender minyak pati ialah mengimbangi untuk semua jenis kulit. Anda juga boleh membuat topeng dengan madu dan minyak pati lavender. Madu adalah pelembap yang sangat baik yang tidak meninggalkan kulit rasa berminyak.

Jerawat dan kecacatan pada kulit: mentah, madu yang belum diproses adalah sangat baik untuk berminyak, sking cacat kerana itu ciri-ciri antibakteria. Ia juga mempunyai keupayaan untuk moisterize kulit tanpa menjadikannya berminyak. Sebuah topeng madu menggabungkan tanah liat kosmetik, madu mentah yang belum diproses dan lavender minyak pati. Tanah liat kosmetik menyerap minyak berlebihan dari kulit dan menarik toksin daripada kulit. The minyak pati lavender menenangkan dan melegakan keradangan kulit dan membantu menyembuhkan kecacatan.

Selaran matahari: menghabiskan satu jam di awal pagi atau matahari petang kemudian sihat untuk badan dan semangat anda, tetapi terlalu banyak matahari boleh menyebabkan kerosakan kulit yang serius. Ia adalah penting untuk memakai pelindung matahari dan pakaian perlindungan 10:00-4:00. Jika anda berlaku untuk terjemur, menyediakan topeng madu akan membantu. Madu ini akan melembapkan, dan apabila menambah dengan lidah buaya ia akan membantu sejuk dan menyembuhkan kulit yang terbakar. Juga ditambah kepada topeng adalah minyak pati lavender yang juga membantu menyembuhkan luka terbakar dan membantu pengeluaran sel-sel kulit yang sihat.

Madu Mask:

2 sudu teh madu mentah

2 sudu kecil aloe vera gel

2 titis minyak pati lavender

Campurkan bahan-bahan. Melembabkan muka dengan air sejuk; memohon topeng untuk kulit anda dan biarkan selama 20 minit. Bilas dengan air suam-suam kuku.

Penjagaan Bibir: bibir anda tidak mempunyai kelenjar minyak, jadi ia amat penting untuk melindungi mereka daripada matahari, angin dan cuaca sejuk. Minyak badam dan lilin lebah mewujudkan halangan terhadap angin dan sejuk. Madu membantu bibir untuk mengekalkan kelembapan. Berikut adalah salap bibir mudah untuk membuat:

4 sudu besar minyak badam

1 sudu besar lilin lebah parut

1 sudu kecil madu

Memanaskan minyak badam dan lilin lebah dalam kuali kecil dengan api yang sangat kecil sehingga lilin cair. Buang dari haba dan menambah madu dan kacau sehingga sebati. Tuangkan ke dalam kecil, balang kaca luas melongo. Biarkan sejuk, kacau sekali-sekala untuk memastikan campuran dari memisahkan. Simpan di tempat yang sejuk, memohon jumlah yang kecil untuk bibir sekerap mana yang diingini.

Seperti yang anda boleh memberitahu madu mentah mempunyai banyak manfaat kesihatan. Cuba beberapa hari ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar